Home
Woensdag 30 augustus.
Donderdag 31 augustus.
Klik op een foto voor een vergroting..
We hebben eerst een nacht bij van der Valk geslapen hier laten we de auto ook staan.Vanmorgen om 06:15 uur opgestaan want we moesten met de shuttlebus van 07:20 uur mee naar Schiphol, je moet 3 uur van te voren op schiphol aanwezig zijn als je naar Amerika reist dit i.v.m. extra security checks. We zouden om 10:55 uur vertrekken maar dit werd een uurtje later, volgens de piloot wegens "Heavy traffic in the Sky". Voor ons was dit niet zo erg want we moesten overstappen op Philadelphia en moesten vier uur wachten voor de aansluitende vlucht, maar sommige medereizigers hadden voor de overstap maar een 1,5 uur de tijd dus dit zal rennen worden. De vlucht verliep verder prima net zoals de vlucht van Philadelphia naar Seattle. We kwamen rond 08:45 uur aan in Seattle en we stonden in no time bij de autoverhuurder, hier was alles ook zo geregeld, wij hadden een Ford Edge gehuurd maar deze was niet meer voorradig, we hebben nu een Infiniti QX70 3.7 liter en met  325 pk onder de motorkap gehuurd en het is dan wel geen Amerikaan maar dit loopt ook prima. Dit is een lux karretje met een 7 traps automaat, hier redden wij ons de komende 4 weken wel mee. Het hotel was gelukkig maar 15 km van het vliegveld, maar doordat ik een verkeerde afslag nam duurde het wat langer. We kwamen rond 22:30 uur plaatselijke tijd aan in het hotel en waren dus al ruim 24 uur onderweg, (in Nederland was het 07:30 uur) dus we zijn gelijk in ons bedje gedoken.
Na een goede nachtrust zijn we vandaag naar de Boeing fabriek in Mukilteo geweest dit ligt 25 mijl buiten Seattle. Het is erg druk in en rond Seattle dus daarom maar op tijd vertrokken want we hadden om 13:00 uur een rondleiding besproken en de kaartjes hiervoor had ik in Nederland al geregeld. We kwamen iets na 10:00 uur aan in "The Future of Flight Aviation Center" dit was vrij vroeg, maar we konden gelukkig met de tour van 10:30 uur mee. We zijn in de productiehallen geweest waar ze de 747, 767, 777 en de Dreamliner 787 maken. De produktiehal is de grootste in volume in de wereld, op het hele complex werken 35.000 mensen. Het was een interessante rondleiding en veel gezien, we mochten in de fabriek geen foto's maken en niet filmen. De rondleiding duurde in zijn geheel een kleine 2 uur. Hierna hebben we bij de Walmart  boodschappen gedaan, op de terugweg in Seattle geweest en op de Farmers Market rond gewandeld het was hier erg druk maar was mooi om te zien.
Rondleiding in de Boein fabriek
Straalmotor
Pike Place Market, mooie markt in Seattle
Vrijdag 1 september.
Vanmorgen zijn we om 07:00 uur opgestaan want we wilden een beetje op tijd vertrekken naar Port Angeles. We wilden in eerste instantie via een ferry van Edmonds naar Kingston varen, omdat het met de auto in Seattle bijna geen doorkomen aan is, je kan daar gemiddeld ongeveer 15 km per uur halen en we wilden dit risico niet nemen want voor dat je weet ben je met een stukje van 45 km 3 uur onderweg. We zijn nu onderlangs via Tacoma gereden, is wel een paar km verder maar kun je gewoon doorrijden. We hebben in het plaatsje  Sequim even koffie gedronken. Hier zijn diverse lavendel boerderijen gevestigd, maar helaas was de lavendel uitgebloeid in het dorpje zaten nog wel diverse leuke winkels met allemaal producten die gemaakt zijn van lavendel. Hierna zijn we naar het Olympic National park gereden, dit is ook weer een mooi park, we hebben hier een klein stukje gelopen, als je op Hurrican Ridge bent kun je Vancouver Island zien en je kijkt dan over Straat van Juan de Fuca dit is de natuurlijke grens tussen Amerika en Canada.
Klik op een foto voor een vergroting..
Vandaag zijn we van Port Angeles naar Forks gereden, dit was een rit dwars door het Olympic National Park. We hebben eerst een stop gemaakt op een parkeerplaats vlakbij Marymere Falls, hier moest je dan via een Trail naar toe lopen, dit was een mooie wandeling. Hierna zijn we naar het Hoh-regenwoud gereden hier hebben we twee Trails gelopen de Spruce Nature Trail en de Hall of Mosses Trail dit waren ook twee leuke wandelingen. Daarna naar het plaatsje Forks gereden en ingecheckt in ons hotel. We zijn nog naar Rialto Beach gereden hier wilden we ook nog even rond kijken, maar het was hier zo druk dat we de auto nergens meer konden parkeren. We zijn toen weer naar Forks gereden en een leuk restaurantje opgezocht waar we heerlijk gegeten hebben.
Zaterdag 2 september.
Zondag 3 september.
Vanmorgen na een stevig ontbijt rond 09:00 uur vertrokken naar Astoria in de staat Oregon. We hebben een stop gemaakt bij Ruby Beach. Dit is een leuke strand met mooie rotsformaties en heel veel hout op het strand, hier wat leuke foto's gemaakt. Hierna verder gereden, onderweg was verder niet zo heel veel bijzonders te zien. We kwamen rond 14:30 uur aan bij het hotel in Astoria. Toen we bij het hotel kwamen was de eigenaar niet aanwezig maar er lag een enveloppe bij de deur met daarop geschreven "Roelof en Kitty" hierin zaten de sleutels van de ingang en van onze kamer zodat wij in konden chechken terwijl zij even weg was. Astoria is een leuk plaatsje aan de westkust. Er waren vandaag diverse activiteiten i.v.m. Labor Day weekend en zodoende ook erg druk.
Vissers op Ruby Beach in de staat Washington.
Ruby Beach in de staat Washington.
Ons Hotel in Astoria, een mooi historische Bed & Breakfast.
Een historisch bedje!
Astoria-Megler Bridge over de Columbia rivier en is ruim 6 km lang.
Maandag 4 september.
Vanmorgen hebben we "uitgeslapen", we sliepen in een Bed and Breakfast en de gastvrouw had om 08:30 uur het ontbijt klaar. Het was een heerlijk ontbijt en het was gezellig om met de andere gasten gelijk aan tafel te zitten. We zijn tegen 09:30 uur vertrokken richting Lincoln City in de staat Oregon. Onderweg een paar stops gemaakt o.a. in het Ecole State Park, hier was het i.v.m. Labor Day ook weer erg druk maar gelukkig konden wij nog een plekje vinden om onze auto te parkeren. We hebben even heerlijk op het strand gewandeld. Ook nog een stop gemaakt bij de Blue Heron Cheese Company, hier maken ze behalve kaas ook heerlijk ijs. We zijn hierna naar ons hotel vertrokken, dit was nog ongeveer 75 km rijden. We kwamen rond 15:30 uur bij ons hotel aan. Ingecheckt koffers op de kamer was in de wasmachine en hop weer in de auto, want Kitty had onderweg een Outlet gezien en hier moesten we natuurlijk even naar toe, het was gelukkig maar 4 km van ons hotel. Onderweg naar het hotel bij de Subway een broodje gehaald want we hadden tussen de middag al een enorme hoeveelheid vlees en kip verorberd dat we er allebei nog vol van zaten.
Dinsdag 5 september.
Vanmorgen na een heerlijk ontbijt in ons hotel vertrokken richting Roseburg. Dit was een rit over de Highway 101 en loopt helemaal langs de kust. Dit is een mooie route om te rijden. We hebben onderweg een paar stops gemaakt, de eerste bij "Yaquina Head Lighthouse" (oude vuurtoren) hier hebben we ook een paar walvissen in zee gezien, het was niet spectaculair maar we zagen ze zwemmen. Onderweg ook voor de nodige boodschappen bij een Walmart langs geweest. Wat zijn dit toch gigantische supermarken. We kwamen zo rond 14:30 uur aan in het plaatsje Roseburg. We vonden dat het vanmorgen wat "heiig" was, maar dit blijkt allemaal rook te zijn van de grote bosbranden in de buurt. We hebben er nu nog geen last van maar morgen willen we naar Crater Lake en daar kunnen we via de normale weg niet komen. We moeten waarschijnlijk zo'n 100 km omrijden maar dat horen we morgenvroeg. Er staat daar in de buurt zo'n 30 hectare bos in de brand en er zijn her en der nog wat van die brandjes, dus het wordt morgen spannend.
Woensdag 6 september.
Vanmorgen een beetje op tijd opgestaan want we wilden niet te laat vertrekken voor de rit naar Crater Lake. De route die we wilden rijden was afgesloten i.v.m. bosbranden. We moesten ongeveer 80 km omrijden om er te komen. We hebben eerst een paar broodjes bij Subway gehaald voor onderweg want we wisten niet waar we terecht kwamen i.v.m. kans op wegafsluitingen. De rit naar Crater Lake viel mee, het was een stukje om maar verder geen problemen onderweg. Helaas was van Crater Lake  jammer genoeg niets te zien. Het zat helemaal dicht van de rook, we zijn dan ook weer snel vertrokken. Om bij ons hotel te komen moesten we ook weer omrijden. We hebben onderweg op een parkeerplaats onze broodje opgegeten. We kwamen rond 14:30 uur aan bij ons hotel dit was vroeger dan gepland, dus maar even een plaatselijk kroegje/restaurant opgezocht om wat te drinken en te eten. Hopen dat het morgen beter wordt met de rook, want dit is niet echt leuk.
Donderdag 7 september.
Vanmorgen rond 07:30 uur opgestaan. Je kon bij ons motel niet ontbijten, maar er zat een Subway direct achter het hotel, hier even een ontbijtje gescoord en gelijk een broodje voor onderweg meegenomen. Het was vandaag een ritje van een kleine 250 km naar Painted Hills. Er is nog steeds veel rookontwikkeling,ontstaan door de bosbranden. We kwamen rond de middag aan in de Painted Hills, dit is een leuk gebied maar door de rook is dit nu ook niet goed te zien. We slapen vannacht in het plaatsje Mitchel. We konden gelijk inchecken en zijn hierna naar het kroegje de Tiger Town Brewery Co.gelopen, dit is de plaatselijke kroeg, hier kennis gemaakt met Donny, was gezelllig. Hierna wilden we een hapje eten bij het enige restaurant in Mitchel, maar deze was door een familie omstandigheid gesloten. Dus maar bij de bovengenoemde kroeg een hapje gegeten. Was niet echt top maar het vulde wel. Momenteel regent het vrij hard, en we hopen dat het dat de hele nacht blijft doen, en dat dan de rook wat minder wordt.
Vrijdag 8 september.
Vanmorgen na een heerlijk ontbijt in het Sidewalk Cafe in Mitchel, zijn we rond 08:30 uur vertrokken naar Otario. Dit was een mooie rit door Oregon. We hebben onderweg in Baker City een hapje gegeten, hierna hebben we een bezoek gebracht aan het Oregon Trail Interpretive Center. Dit is een soort museum met veel informatie over hoe de eerste pioneers via de Oregon trail  hier naar toe zijn gekomen (de hele Oregon Trail is 3400 km ). Dit was heel interessant. Je kon hier ook een stukje van de echte Trail lopen, dit hebben we gedaan maar was vrij pittig. Het museum lag boven op een berg je moest eerst naar beneden lopen, dit viel op zich mee, maar toen kregen we het stukje Trail van 0.8 mijl voor de kiezen. Die 0.8 mijl is niet zover, maar het hoogte verschil op dat kleine stukje was 370 Feet is 112 meter en met een temperatuur van 34 graden was dat even zweten. Na deze tocht moesten we nog een dikke 100 km rijden naar de plaats Otario waar we overnachten. Hier zijn we in een andere tijdzone en moeten de klok een uurtje vooruit zetten ( tijdsverschil met Holland is nu 8 uur )
Zaterdag 9 september.
Vanmorgen om 06:00 uur opgestaan ( vakantie maar dat valt niet mee ) want we hadden vandaag een ritje naar Idaho Falls van dik 500 km voor de boeg. We zijn nu in de staat Idaho en hier is de natuur weer heel anders dan in Oregon. De rit ging lekker vlot want de eerste 150 km ging over de Interstate en hier mocht je 130 km per rijden, dat schiet natuurlijk lekker op. We hebben onderweg bij een benzinepomp anex supermarkt een bakje koffie gehaald en zijn gelijk verder gereden. We hebben een stop gemaakt bij het park Craters of the Moon. Dit is niet zo'n heel groot park, maar is wel leuk. Het bestaat uit allemaal lava rotsen, je kan hier met de auto een "loop" rijden en diverse Trails lopen. We hebben hier zo'n 1,5 uur rond gekeken. Hierna in het plaatsje Arco een hapje gegeten en zijn daarna weer verder gereden. We hebben onderweg nog een stop gemaakt bij de EBR-1, dit was de eerste kerncentrale ter wereld, hier waren ze ook bezig om een vliegtuig te maken die vloog op motoren aangedreven door kernenergie, maar dit is nooit iets geworden. We konden helaas niet naar binnen voor een bezichtiging want de Powerplant was gesloten. Nog een paar foto's gemaakt en toen maar verder gereden naar Idaho Falls. We kwamen rond 14:30 uur aan bij ons hotel. Morgen hoeven we niet zo vroeg op want dan een vrij kort ritje naar Grand Teton National Park.
Zondag 10 september.
Vanmorgen lekker rustig aangedaan en na het ontbijt rond 09:00 uur vertrokken naar Grand Teton National Park in Wyoming. We kwamen rond 10:30 uur aan in het park. We zijn naar Jenny Lake gereden, hier zijn we met een boot naar de andere kant van het meer gebracht, en zijn we via een Trail van ongeveer 5 km terug gelopen. Dit was nog vrij pittig, maar een geweldige mooie wandeling. We hebben er een kleine twee uur over gedaan. Hierna met de auto verder het park ingereden en diverse stops gemaakt. We zijn tegen 17:00 uur richting ons hotel in Jackson gereden. We hebben eerst even gegeten en toen nog even gewinkeld in Jackson, dit is een mooi klein plaatsje in Wyoming

Het meer Jenny Lake werd vernoemd naar een Shoshone-vrouw, Jenny en haar zes kinderen overleden aan de pokken in 1876.
Va
Maandag 11 september.
Vanmorgen moesten we eerst opzoek naar een plaats om te ontbijten, en die was via Tripadvisor snel gevonden. We moesten een paar km terug rijden maar het was de moeite waard. We zijn rond 09:00 uur vertrokken naar Yellowstone Park. We rijden via Grand Teton naar Yellowstone dit was een ritje van ongeveer 150 km meer, maar door zo'n mooi gebied kan het niet lang genoeg zijn. We heben onderweg diverse stops gemaakt en kwamen zo rond de middag aan in Yellowstone. We zijn eerst naar de Old Faithful geyser geweest. Dit is de beroemste geyser in Yellowstone en spuit om de 60 minuten een 60 meter hoge straal hete dampen de lucht in en dit bevat ongeveer 32.000 liter water. Hierna nog diverse stops gemaakt. Het park is 8983 km² groot hier kun je dus wel een paar dagen rondkijken. We verblijven eerst twee dagen in West-Yellowstone dit ligt aan de westkant van het park en gaan dan twee dagen naar het plaatsje Gardiner aan de noordkant van het park.
Dinsdag 12 september.
Vanmorgen zijn we rond 09:00uur vertrokken voor een dagje Yellowstone. We hebben vandaag de zuidkant van het park gehad. Hier zijn veel warmwaterbronnen en geysers. Vandaag ook een grote kudde bizons gezien. Het hele park is eigenlijk één grote supervulkaan die gemiddeld eens in de 600.000 duizend jaar tot uitbarsting komt, en het is nu 640.000 jaar geleden.  In het park leven vele diersoorten waaronder bizons, herten, verschillende soorten beren, coyotes en wolven. Het park bevat ruim 800 kilometer verharde wegen en dubbel zoveel kilometers in wandelpaden. In het zuiden sluit Yellowstone aan op Grand Teton National Park.
Klik op een foto voor een vergroting..
Woensdag 13 en Donderdag 14 september september.
Woensdagmorgen uit West-Yellowstone vertrokken naar Gardiner, dit ligt in de staat Montane aan de noordkant van Yellowstone park. In het noordelijke gedeelte van Yellowstone zie je niet zoveel van die geysers, maar hier zie je mooie valleien met kuddes bizons. Het is erg indrukwekkend als je een kudde voorbij ziet trekken, en als je geluk hebt kom je ook beren of wolven tegen. Maar die hebben wij helaas niet gezien. Hier zijn we donderdag ook geweest, dit was tevens onze laatste dag in Yellowstone, morgen gaan we richting Glacier National Park.
Vrijdag 15 september.
Vanmorgen om 06:15 uur opgestaan want we wilden een beetje op tijd vertrekken richting Glacier National Park. Het was een rit van dik 500 km, maar het verliep allemaal weer vlotjes ondanks de regen en sneeuw onderweg. De temperatuur is de laatste dagen hard naar beneden gegaan het is nu nog net boven het vriespunt. We hebben onderweg een paar stops gemaakt voor een bakje koffie. We wilden  in Bozeman nog bij een Grizzly opvang kijken maar deze was helaas nog gesloten dus maar doorgereden. Kitty zag onderweg een bord die verwees naar het Sacajawea Hotel in het plaatsje Three Forks en wilde deze graag zien. Het hotel is vernoemd naar een Lemhi Shoshone vrouw. Kitty had hier een mooi boek overgelezen.(Sacajawea - Anna Lee Waldo) We zijn bij het hotel naar binnen geweest en was allemaal heel leuk om te zien. We kwamen rond 14:30 uur aan bij ons motel in East Glacier Village. We willen morgen diverse plaatsen in Glacier National Park bezoeken, maar dit wordt ook weer een uitdaging, want sommige wegen zijn afgesloten door bosbranden een andere door sneeuwval.
Klik op een foto voor een vergroting..
Onderweg in Montana een paar sneeuwbuien!
Broekje is iets te groot!
Zaterdag 16 september.
Vanmorgen niet zo heel vroeg opgestaan, want we hoefden niet zo ver te rijden. We willen vandaag een gedeelte van Glacier National Park bezoeken. We konden door de bosbranden maar een gedeelte van de "Going to the sun road" rijden. Maar het was wel leuk want het had vannacht gesneeuwd, zodat alles mooi wit was. Een paar Trails gelopen en daar was weer een pittge bij. Morgen wilden we eigenlijk via de "Going to the sun road" naar onze volgende bestemming Coeur d'Alene in Idaho, maar dat kan dus door de bosbranden ook niet, vanavond maar even een andere route uitzoeken.
Zondag 17 september.
Vanmorgen op tijd opgestaan voor de rit naar Coeur d'Alene. Dit was een ritje van een kleine 500 km. We zijn na het ontbijt rond 08:00 uur vertrokken. Het eerste stuk kon dus helaas niet via "Going to the sun road" i.v.m. de bosbranden, maar we reden nu ook weer door mooie landschappen. Onderweg een paar keer gestopt voor een kop koffie. De laatste 100 km ging over de Interstate. We kwamen rond 14:30 uur aan in Coeur d'Alene, we zaten hier weer in een andere tijdzone en moesten de klok een uur achteruit zetten, dus het was nog maar 13:30 uur. We zijn eerst naar een "Mall" gereden hier kon Kitty even op tasjes jacht. Hierna ingecheckt bij ons hotel. We hadden hier maar één nacht geboekt, maar het is een leuk plaatsje en gelijk een nachtje extra geboekt. We hebben vanavond gegeten bij het buffet restaurant "Golden Corral" dit was prima, heel veel verschillende gerechten voor een leuke prijs.
Vanmorgen weer een heerlijk ontbijt genuttigd.
Somers Montana, Flathead Lake
Op tasjes jacht, maar deze keer (nog) niet geslaagd!
Uitzicht vanuit een park in Coeur d'Alene, is een leuk plaatsje in Idaho.
Hier kun je heerlijk eten.
Kitty en een Moose in het park ;-)
Maandag 18 september.
Vandaag een mooie dag in Coeur d'Alene. We hebben vanmorgen eerst de Lake Coeur d'Alene Senic Byway gereden, dit is een mooie route langs het meer. We waren rond de middag weer in Coeur d'Alene dus eerst maar een lekker broodje gegeten. We kwamen toevallig in een mooi klein winkelcentrum, hier heeft Kitty een paar mooie stappertjes gekocht. Hierna zijn we naar een Tattoo museum gewandeld, maar de eigenaar was even weg en kwam met een uurtje terug, hier wilden wij niet opwachten en zijn weer verder gegaan. We zijn ook bij "Sisco's Gallery" naar binnen geweest, hier weet je niet wat je ziet, deze winkel staat helemaal vol met kunst en antiek uit de Amerikaanse historie. We hebben hier onze ogen uitgekeken. Daarna nog wat verder rondgekeken in dit leuke plaatsje in Idaho.
Lake Coeur d'Alene Senic Byway
Tattoo museum, helaas niet open!
Kitty heel blij met haar mooie nieuwe schoentjes
Sisco's Gallery, een prachtige winkel om even in rond te neuzen.
Heel oude gokkasten.
Je keek je ogen hier uit, maar alles heel erg duur!
Dinsdag 19 september.
Vanmorgen lekker rustig aangedaan we hadden een ritje van ongeveer 300 km voor de boeg van Coeur d'Alene in Idaho, naar Hermiston in Oregon. We kwamen ook nog door de staat Washinton, vandaag dus in drie staten geweest. We hebben in Spokane Valley een stop gemaakt om even te winkelen in de "Spokane Valley Mall" verder vandaag niet veel bijzonders gedaan. We kwamen tegen 16:30 uur bij ons hotel aan, en dit is een mooi hotel zit zelfs een bar in waar je een biertje kunt drinken, dat kom je niet vaak tegen. Hier even een lekker biertje gedronken. Vandaag geen enkele foto gemaakt.
Woensdag 20 september.
Vanmorgen na een heerlijk ontbijt vertrokken naar Portland. Dit was een rit van 300 km dus dat viel weer mee. We zijn na ongeveer 170 km de Historic Columbia River Highway opgereden. Dit is een mooie route van ongeveer 115 km langs de Colombia rivier. Maar helaas na ongeveer 25 km moesten wij de route verlaten dit i.v.m . bosbranden en modderstromen vanaf de berg. We zijn toen de Interstate 84 weer opgereden en hebben een stop gemaakt in het leuke plaatsje Troutdale. Hierna zijn we doorgereden naar Portland dit is een vrij grote plaats in de staat Oregon (kleine 700.000 inwoners). We kwamen hier rond 13:00 uur aan en zijn gelijk doorgereden naar de Washington Square Mall. Dit is een groot winkelcentrum, want Kitty wilde hier even op tasjes jacht en wel één die bij haar nieuwe schoentjes pas. Het was van het winkelcentrum naar het hotel maar 26 km, toch hebben we hier ongeveer 1,5 uur overgedaan, alles zat  vast in de stad. Als de tomtom ons niet via allerlei sluipweggetjes had omgeleid hadden we wel drie uur werk gehad. Morgen gaan we met de MAX naar het centrum, tenminste dat gaan we proberen, er zit een station vlakbij ons hotel dus dat zou moeten lukken.
De Colombia rivier langs de Interstate 84.
Historic Columbia River Highway die haden we graag willen rijden...maar helaas
Even de struiken in...
Klein stukje van de Historic Columbia Highway gereden.
Kitty op tasjes jacht en wel één die bij haar nieuwe schoentjes pas...
Donderdag 21 september.
Vandaag hebben we de auto laten staan en zijn met het openbaar vervoer naar het centrum van Portland gegaan. Het is hier erg druk en parkeren kan je ook bijna niet of is vrij duur. Het MAX station is 5 minuten lopen bij ons hotel vandaan. Je kan hier kaartjes van 5 dollar kopen en hier kun je dan de hele dag mee reizen en mag je gebruik maken van de bus, lightrail en streetcars. We kwamen rond 10:00 uur aan in het centrum en zijn uitgestapt bij Union Station, dit is een mooi oud station. Vanuit hier kun je met de Amtrak (trein) het hele land doorreizen ( leek ons ook wel een keer leuk ). Hierna zijn we het centrum ingelopen. We dachten eerst we zijn op de filmset van "Walking Dead" beland want je wil niet weten wat je hier allemaal tegenkomt en wat er overal ligt. We hebben al veel plaatsen gehad in Amerika maar zoveel zwervers hadden wij nog nooit gezien. We hebben eerst ergens een kop koffie gedronken en de eigenaar heeft ons wat tips gegeven waar we het beste naar toe konden gaan. We zijn ook nog met de bus naar Albertastreet geweest, dit is een leuke straat met allemaal leuke kroegen, restaurantjes en andere speciale winkeltjes. Je ziet in Portland ook veel "Footcarts" dit zijn kleine hokjes met allemaal verschillende gerechten uit diverse landen, leuk om te zien en er wordt veel gebruik van gemaakt.
Klik op een foto voor een vergroting..
Union Station, een mooi oud treinstation in Portland.
Veel van deze kleine "Foodtrucks" in Portland.
Even een broodje tussen de middag...
Waterfront in Portland.
Deze kleine hotelkamertjes kun je huren, staan in Albertastreet.
Albertastreet in Portland.
Foodtrucks in Albertastreet.
Veel bruggen en viaducten in Portland, dit is er één met twee verdiepingen.
Vrijdag 22 september.
We hoefden vandaag niet zo vroeg op te staan, maar omdat je maar tot 09:00 uur kunt ontbijten waren we toch weer vrij vroeg uit de veren. We zijn na het ontbijt vertrokken naar Woodburn. Hier zit een vrij grote Outlet en Kitty wilde hier graag even shoppen. Helaas geen tasje gevonden. We zijn hierna bij de Walmart langs geweest voor wat klein boodschapjes. Daarna zijn we naar het Washington Park gereden, er was ook een dierentuin die we hebben bezocht. Maar dat viel tegen. De dierentuin was wel leuk opgezet, het verblijf van de dieren was niet erg groot, en het aantal dieren viel tegen. De dierentuin sloot om 17:00 uur en was maar 15 km bij ons hotel vandaan, maar wegens de drukte hier weer ruim een uur over gedaan. Portland en Seattle zijn twee leuke steden maar je moet er niet in de auto moeten rijden. Morgen verlaten we Portland en gaan dan naar Castle Rock, we gaan van hieruit Mount Saint Helens bezoeken, tenminste als daar het spul niet in de brand staat en alles afgesloten is. Dit is een vulkaan die vooral bekend is vanwege de verwoestende uitbarsting in 1980, waarbij tientallen mensen omkwamen en een groot deel van de berg instortte.
Klik op een foto voor een vergroting..
Premium Outlet in Woodburn.
The Oregon Vietnam Veterans Memorial .
Leuke parkeer App in Portland.
Zaterdag 23 september.
Vanmorgen rond 09:00 uur vertrokken naar Mount Saint Helens, dit was maar een ritje van 160 km dus we konden lekker rustig aan doen. We kwamen rond 10:00 uur aan bij het Visitorscentrum, hier wat info en een routekaart opgehaald. Als je de vulkaan in de verte ziet opdoemen, is dat een erg indrukwekkend gezicht. We hebben diverse stops gemaakt en hebben in het Johnston Ridge Observatory een leuke film over de vulkaanuitbarsting op 18 mei in 1980 gezien.

De vulkaan is vooral bekend vanwege de grote uitbarsting op 18 mei 1980, de eerste sinds 123 jaar. Dit was de meest dodelijke en verwoestende vulkaanuitbarsting in de geschiedenis van de Verenigde Staten. Bij de uitbarsting kwamen 57 personen om het leven en raakten 200 huizen, 47 bruggen, 24 km spoorweg en 300 km weg vernield. De uitbarsting werd voorafgegaan door een beving van 5,1 op de schaal van Richter waarbij de top van Mount Saint Helens instortte en de berg 400 meter lager werd.
De hoeveelheid energie die vrijkwam bij de grote uitbarsting van 1980 was vergelijkbaar met honderdvijftigmaal de kracht van de atoombom op Hiroshima.
Mount Saint Helens
Indrukwekkend gezicht als je voor Mount Saint Helens staat.
Mount Saint Helens.
Vanmorgen vertrokken voor onze laatste rit naar Seattle. Het was maar een rit van ongeveer 200 km. We zijn rechtstreeks naar de Space Needle gereden. Dit is een heel bekend herkenningspunt in Seattle, hij is 184 meter hoog en gebouwd in 1962. Als je boven bent heb je een geweldig uitzicht over de stad Seatlle (tenminste als je mooi weer hebt) We zijn een klein uurtje boven geweest en hebben hier met een stel Nederlanders wat reiservaringen uitgewisseld. Er waren allerlei festiviteiten aan de voet van de Needle. Hier nog even rondgewandeld en zijn tegen 15:00 uur naar ons hotel gereden. Autorijden is in Seattle een uitdaging, maar het viel nu mee, we zijn zonder files bij ons hotel aangekomen.
Zondag 24 september.
Skyline Seattle
Space Needle
Hier zie Mount Rainier, deze vulkaan is 4392 meter hoog en ligt op 87 km afstand van Seattle
Deze fontein zit onder de Space Needle
Parkeren is in Seattle niet goedkoop, dit was nog een vrij goedkoop plaats...je hebt ook plaatsen die kosten 7 dollar per uur tot zelfs 13 dollar per uur!
Maandag 25 september.
Vanmorgen na het ontbijt vertrokken naar de Seattle Premium Outlets. Het was een ritje van ongeveer 80 km, wij zitten aan de zuidkant van Seattle en dit ligt aan de noordkant. Dus wij hebben vandaag weer een uitdaging. De tomtom heeft ons via allerlei omwegen dwars door Seattle naar de plaats van bestemming geleid. We hebben over de 80 km ongeveer 1 uur en 45 minuten gedaan dus het viel nog mee. We kwamen rond 10:30 uur aan bij de outlet. Het is een mooie grote outlet met ongeveer 120 winkels. Kitty heeft weer twee tasjes aan haar verzameling toegevoegd. We zijn rond 15:00 uur weer vertrokken en hebben op de terugweg iets langer werk gehad. Het verkeer in en rond Seattle is echt één groot drama, wij hebben dit in de 9 jaar dat we hier komen nog nooit meegemaakt.
Seattle Premium Outlet Mall
Eerst even opwarmen voor we aan de tasjes hunt beginnen :-)
Op tasjes jacht en het is weer gelukt!
In de Outlet zitten ongeveer 120 winkels
Dinsdag 26 september.
Vanmorgen zijn we na het ontbijt begonnen met de voorbereidingen voor de terugreis naar Nederland. Kitty is na het ontbijt begonnen met de koffers reisklaar te maken, en ik heb de auto weer wat toonbaar gemaakt. Hierna zijn we vertrokken naar West Seattle. Vanuit hier heb je een mooi uitzicht op de Skyline van Downtown Seattle. Het was vandaag weer prachtig weer. We hebben hier een paar uurtjes vertoefd en zijn tegen 15:00 uur weer naar ons hotel vertrokken. Naast ons hotel zit een leuk restaurant en hier zit ook een leuke bar in. Hier ter afsluiting van onze mooie vakantie een lekker biertje gedronken. We kwamen hier aan de praat met een paar leuke gasten en het werd steeds gezelliger, ze wilden ons aan de "Fireball" hebben maar dat hebben we maar niet gedaan, we hadden dit in Key West ook al eens gedaan en was super gezellig maar hier wordt je de volgende dag niet blij van (Tastes like Heaven, Burns like Hell ...) We hebben in het restaurant lekker gegeten en zijn hierna naar onze kamer gegaan zodat we morgenvroeg fit aan onze terugreis kunnen beginnen. We vliegen om 08:05 uur dus we moeten heel vroeg opstaan.
Uitzicht vanaf West Seattle op de Skyline van downtown Seattle.
West Seattle
Alki beach West Seattle.
Woensdag 27 september.
Vanmorgen liep de wekker om 04:15 uur af. We vlogen om 08:05 uur. We moesten eerst de auto weer afleveren. Ondanks dat het al vrij druk was op de snelweg waren we vrij vlot op de plaats van bestemming en was de auto zo weer afgeleverd, dit is 's morgens om 05:00 uur alweer lopende band werk. We hebben de koffers afgeleverd en het inchecken verliep ook allemaal vrij vlot. We vlogen van Seattle naar Philadelphia dit was een vlucht van ongeveer 5 uur. We moesten 2,5 uur wachten op de volgende vlucht van Philadelphia naar Amsterdam deze duurde 7,5 uur, maar die vertrok met bijna een uur vertraging. We kwamen toch volgens planning op 28 september om ongeveer 08:30 uur aan in Amsterdam. De koffers stonden snel op de band en we konden gelijk met de bus mee naar van der Valk, waar onze auto stond. We waren rond 11:30 uur weer in Hoogeveen.

Dit was ook weer een mooie roadtrip. We hebben dit jaar 7000 km gereden en in 20 verschillende hotels overnacht. Er waren er twee bij waar we niet erg tevreden over waren maar de rest was allemaal prima voor elkaar.

Veel leuke plaatsen bezocht: Olympic National Park, Hoh Rain Forest, Ruby Beach, Craters of the Moon, Crater Lake (door bosbranden weinig van gezien), Grand Teton National Park, Yellowstone National Park, Glacier National Park, Mount Saint Helens, Space Needle in Seattle, Rondleiding in de Boeing fabriek, etc.etc.

Hieronder een video van een kudde bizons die plotseling de weg overstaken in Yellowstonepark.